Design heeft een bijzondere aantrekkingskracht. Die is gemakkelijk te verklaren: design biedt zicht op de toekomst. De modeontwerper tekent de collectie van volgend seizoen, de auto-ontwerper kent de nieuwste geheime modellen, de architect implementeert voor zijn volgende bouwwerk de laatste duurzame technologie.
Die fascinatie voor wat komt, en wat nog niet is gemaakt, deelt de ontwerper met de ondernemer. De innovatieve ondernemer kan immers alleen slagen als hij of zij succesvolle nieuwe producten of diensten bedenkt, die vaak onderscheidend en nog onbekend zijn. Zowel de ontwerper als de ondernemer speelt van nature in op de technologische en maatschappelijke veranderingen in de wereld. Die veranderingen vragen om reacties en bieden nieuwe kansen. En zowel de ontwerper als de ondernemer kent de lijfspreuk van de beroemde Amerikaanse ontwerper Buckminster Fuller: de beste manier om de toekomst te voorspellen is om hem zelf te bedenken.
Club Stedelijk is een kennisnetwerk voor innovatieve ondernemers dat samenkomt in het Stedelijk Museum ‘s-Hertogenbosch. Club Stedelijk biedt een lezingen- en activiteitenprogramma dat ondernemers verbindt met designers in hun maatschappelijke belangstelling voor de toekomst. Het Stedelijk Museum richt zich vanaf 2017 geheel op design. De nieuwe koers startte op 18 februari met de tentoonstelling De laatste avant-garde.